W czasach zarazy tworzył pewien pisarz. Zmagał się z dżumą, która rozmazywała przyszłość, nakazując tym samym pośpiech, oraz ze swoją największą słabością- perfekcjonizmem…
Joseph Grand skromny i pracowity urzędnik, starał się żyć normalnie za zamkniętymi bramami miasta. W każdy wieczór pisał powieść, którą chciał wszystkich zachwycić. Praca nad książką pozwalała mu oderwać się od otaczającej go rzeczywistości.
W końcu Grand zachorował. Leżąc na łożu śmierci, postanowił pokazać doktorowi Rieux swoje notatki. Na 50 stronach zapisane było jedno i to samo zdanie wielokrotnie przerabiane. Pierwsza wersja brzmiała: Wciąż obok siebie maj, amazonka i aleje Lasku w coraz to innym układzie. Ostatnia natomiast: W piękny poranek majowy smukła amazonka, siedząc na wspaniałej kasztance, jechała wśród kwiatów alejami Lasku.
Zmora pisarza
Pierwsze zdanie jest zmorą wszystkich pisarzy i mówców. Początek tekstu ma za zadanie przekonanie odbiorcy, aby czytał dalej. Masz jedną szansę na zdobycie zaufania i skuszenia do dalszej lektury. Pierwsze słowa są jak cios, które mają powalić czytelnika w fotelu i nie pozwolić mu przestać czytać.
W czasach Internetu gdzie o uwagę odbiorcy walczą multimedia, na które składają się obraz, dźwięk i interaktywne linki, tekst skupia na sobie mniej uwagi. Jeśli chcesz skutecznie przyciągnąć uwagę czytelnika, musisz sprawić, aby zainteresował się Twoim tekstem od początku. Dodatkowo nie masz dużo czasu, aby tego dokonać. Dla tekstu drukowanego wynosi on 15 sekund, a dla strony internetowej niecałe 3 sekundy.
Specjaliści od stron internetowych przebadali trasę gałek ocznych podróżujących po ekranie monitora, i na tej podstawie stworzyli mapy cieplne, z których wynika, że największym zainteresowaniem cieszy się lewa część ekranu i górna partia teksu. Zważywszy na to, że korzystamy z monitorów i wyświetlaczy różnych wielkości, ciężko stwierdzić, jaka partia tekstu znajdzie się w obszarze największej uwagi. Niezależnie od tego, na jakim ekranie zostanie wyświetlony nasz tekst, na pewno po lewej stronie znajdą się pierwsze słowa tytułu i każdego akapitu. Pierwsze zdanie zawsze będzie ważniejsze niż drugie. Tych kilka pierwszych słów ma decydujące znaczenie dla sukcesu naszego tekstu.
Pisząc dla Internetu, warto pamiętać o zasadzie odwróconej piramidy, w której najważniejsze informacje podaję się na początku, a następnie przechodzimy do bardziej szczegółowych informacji. Zabieg ten ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika, pozwalając mu natychmiast się zorientować, o czym jest tekst i czy chce czytać go dalej.
Oto świetny przykład pierwszego zdania, które natychmiastowo przykuwa uwagę i intryguje:
Dzisiaj umarła mama.Albert Camus – Obcy
Autor od razu wrzuca czytelnika w wir wydarzeń i wiąże go emocjonalnie. Chcemy wiedzieć jak bohater poradzi sobie z tym wydarzeniem.
Kolejny świetny przykład zdania, przenosi nas do mrocznego świata. Alternatywna rzeczywistość stworzona przez autora fascynuje, ponieważ rzeczy nie dzieją się tak jak powinny:
Przyjemnie było palić.Ray Bradbury – Farenheit 451
Nie utknij na początku
Choć pierwsze zdanie jest bardzo istotne, warto wyciągnąć naukę z historii Josepha Granda. Dopóki piszesz pierwszy szkic tekstu nie warto przejmować się pierwszym zdaniem. I tak je potem zmienisz mając obraz tego, co stworzyłeś. Prawdopodobnie pierwsze zdanie będzie ostatnim, nad jakim będziesz pracować. Nawet, jeśli początek cię nie zachwyci, nie martw się, w końcu to tylko jedno zdanie, które zawsze można dopracować. Nie pozwól, aby perfekcjonizm przeszkodził ci w napisaniu pierwszego szkicu. Lepiej napisać 50 stron niedopracowanego tekstu, niż pół strony dopieszczonych zdań. Trzeba sobie uświadomić, że 100 trójek zawsze będzie lepsze niż 5 piątek.
Pingback: 7 rzeczy, których o mężczyznach i życiu nauczył mnie Fight Club - Rafał Ruba()